Elke week bespreken De Speld en De Grote Podcastlas in de Volkskrant een land dat in het nieuws is. Nu de kerstinkopen te laat dreigen binnen te komen, maakt het Westen zich druk om de aanvallen op schepen door Houthi-rebellen uit Jemen.
In een wereld waarin zelfs de Rabobank een eigen ‘wrapped’ heeft, zijn eindejaarslijstjes mateloos populair. Op de valreep mengen de Jemenitische Houthi’s zich in de strijd om de titel van meest invloedrijke terreurorganisatie van 2023.
Jarenlang bestookten ze vooral doelen in eigen land, met af en toe een brutale knutselraket richting aartsvijand Saoedi-Arabië. Totdat ze van grote neef Iran een gouden tip kregen. Wil je meer invloed én wil je je aangevallen broeder Hamas wreken? Draai je om, benut je geopolitieke positie en richt je geschut op de Rode Zee. Meer dan 10 procent van de wereldhandel vaart door je achtertuin, wedden dat de wereld dan wel wakker wordt?
Ze maken dankbaar gebruik van de pijnlijke mondiale verlamming bij dit soort conflicten, waarin escalatie koste wat kost vermeden moet worden. Het middel is erger dan de kwaal, zo denken veel westerse landen. Cynisme ligt op de loer; pas als de kerstinkopen te laat binnen dreigen te komen, is er weer aandacht voor het Jemenitische conflict. Laat Boko Haram, Al-Shabaab en andere hekkensluiters van het jaaroverzicht het niet horen.
Vijanden maken kunnen de Houthi’s trouwens als de beste. Op voet van oorlog verkeren met zowel Israël als Saoedi-Arabië als IS is zelfs voor Midden-Oosterse begrippen een knappe prestatie. Daarbij vergeleken is ‘de mondiale consument’ klein qat.
Oppervlakte 13 keer Nederland, niet toevallig het ongeluksgetal
Hoofdstad Sana’a
Grootste stad onder controle van de Houthi’s Ook Sana’a
Daarom eigenlijk hoofdstad Aden
Lekkerste havenstad Mokka
Reden voor Houthi’s om boos te zijn sjiieten in een soennitische regio
Houthi-vrienden Hezbollah, Iran, Hamas
Houthi-vijanden Saoedi-Arabië, Israël, het Westen, IS, de ene Jemenitische regering, de andere Jemenitische regering
Aantal gigantische containerschepen door de Rode Zee, jaarlijks >20.000